top of page

שייכות

  • תמונת הסופר/ת: Guy Dvir
    Guy Dvir
  • 12 במרץ 2024
  • זמן קריאה 2 דקות
ree

לאחרונה אני מקבל הרבה פניות של הורים דואגים מכך שהילדים לא מקשיבים להם ואפילו עושים ההיפך: מתווכחים כל הזמן ומתעלמים מבקשות ההורים.


השאלות הן תמיד איך לגרום להם לשתף פעולה ו/או להקשיב. וגם למה הם לא סופרים אותנו.

תמיד נזכור שהילדים לא עושים נגדנו אלא עושים בעד עצמם.


אני אומר שצריך להתחיל מלבחון מה גורם להם להתנהגות זו. למה שווה להם להתנהג כך? כי גם להם הרי לא נעימים מצבים של ריבים והצעקות.


אז מה הם מרוויחים?

הם הרי לא עושים נגדנו. הם עושים בעד עצמם.


בואו נדבר על תחושת השייכות שאותה בני האדם צריכים "כמו אויר לנשימה" (אלפרד אדלר).

כל בני האדם, בכל גיל שהוא, צריכים את תחושת השייכות. אם זה במשפחה, בחברה, בעבודה ובכל מקום בו יש אינטראקציה עם עוד אנשים. התחושה הכי לא רצויה לאדם הוא להרגיש דחוי או לא שייך.


קל וחומר אם הילדים שלנו חווים שלא שמים לב אליהם ולכן מרגישים" לא שייכים" במשפחה. הם ינסו בכל דרך לשנות זאת, וכשהם רואים שהתנהגות מפריעה או סרבנית גורמת לנו לכעוס עליהם (בעצם להתייחס אליהם ולתת להם פוקוס) הם מבינים שעלו פה על רעיון.


מכאן אפשר להתחיל לפענח איך נתמודד עם התנהגות כזאת.


דבר ראשון, צריך להפסיק לתת להם סיבה להתנהגות, כלומר לתת להם את מה שהם "מבקשים" בדרך חיובית - לשקם ולחזק את תחושת השייכות שלהם. נתחיל בכך שנרתום אותם לשיתוף פעולה על ידי מתן אופציות (רצוי 2) לבחירה מה לעשות.


למשל: "רוצה ללכת להתקלח לפני האוכל או אחרי?"


לאחר מכן, חשוב מאוד - לקבל כל תשובה שתינתן, ולעודד ולהגיד שזו יופי של בחירה.

כך הילד יכול להרגיש שרואים אותו ובו בזמן להרגיש שהוא המחליט.


שיטה נוספת היא לשתף את הילדים במטלות הבית כדי שירגישו מועילים. למשל לפנות את המדיח, לחתוך ירקות, ללוש בצק, לעזור בשטיפת המכונית, להגיש כלי עבודה למי שמתקן משהו ועוד. זה צריך להיעשות בהתאם ליכולות והגיל של הילדים כמובן. פה חשוב לקבל כל תוצאה, גם אם לא מושלמת (לא ליפול למחשבות של "די.. אני אעשה זאת יותר מהר ויותר יעיל כבר"), במקרה הזה המטרה לא חשובה כמו הדרך.


 בהמשך יש לעודד את הילדים בפירוט העזרה שניתנה, לדוגמה : "תודה שעזרת לי וחסכת לי זמן יקר בשטיפת המכונית!". חשוב מאוד להדגיש את הערך שהעזרה הביאה ולא רק לשבח את הילד על יכולותיו.


ככה נבנה מערכת פנימית אצל הילדים של רצון לעזור ולשתף פעולה עם אחרים בשביל לקבל תשומת לב ותחושת שייכות, לעומת לעשות בעיות בשביל תשומת לב שלילית.

 
 
bottom of page