top of page

מה באמת עומד מאחורי מאבקי הכח בבית?

  • תמונת הסופר/ת: Yali Dvir
    Yali Dvir
  • 25 בספט׳
  • זמן קריאה 4 דקות

עודכן: 8 באוק׳

ree

אתם מרגישים לפעמים שכל בוקר הוא מירוץ נגד הזמן של לקום ולהתלבש, וכל ערב מסתיים בתחושת עייפות מהמאבק על מקלחות, פיג’מה, צחצוח שיניים או כיבוי אורות?


האם אי פעם עצרתם לשאול: למה הילדים חוזרים שוב ושוב לאותם מאבקי כוח? ומה בעצם קורה כאן – לנו ולהם?


אנחנו כל כך משתדלים להיות הורים טובים, עקביים וסבלניים. מנסים למצוא איזון בין להציב גבולות לבין להיות גמישים, לתת כבוד לילד אבל גם לשמור על הסדר.


ועדיין, בתוך שגרת היומיום – מלחמות קטנות לא נגמרות, ורגעי מתח הפכו לדבר שבשגרה.


אז מה באמת קורה כאן? איך נפלנו ללופ הזה?


חשבו על זה כך: רובנו לא מתכננים לפתוח בזירה — מה שמתחיל בטון מתבקש הופך פתאום למרוץ עיקש של “מי יוותר ראשון”, עד שכבר אין דרך חזרה. התוצאה? גם כשהמבוגר “ניצח”, בעצם כולם הפסידו: הפער הרגשי התרחב, הילד מרגיש לא מובן, וגם אנחנו יוצאים אשמים או מותשים.


הילד לא רוצה לשלוט – הוא רוצה להשתייך!


אם הייתם שומעים קריאת עזרה סמויה בכל סיבוב כזה, מה הייתם עושים?


רוב הילדים ממש לא מחפשים להכעיס או לשבור אותנו, גם אם מבחוץ זה לפעמים נראה כך.

בבסיס כל התנגדות מסתתרת כמיהה אחת: להרגיש שייכות.


כשאנחנו מגיבים מיידית בחריפות, הנחתת הוראות, או עונש, הילד חווה דחייה כאילו קיבל מסר שהמקום שלו אצלנו לא בטוח אם לא יעמוד בכללים בדייקנות. אז לא פלא שההתנגדות רק גוברת.


ההתנגדות היא שפת שייכות

ילדים בגיל הרך והצעיר (ולפעמים גם הגדולים יותר...), לא אומרים: “אמא, אני עכשיו זקוק לך, מרגיש לבד או לא בטוח”.

במקום זה הם נועלים את העקביים על שטיח הסלון וקוראים: “לא תנצחו אותי”.


זו דרכם להגיד: “האם את עדיין איתי, גם אם אעמוד על שלי? אני שווה מספיק בעיניך?”


ההתנגדות, ככל שהיא עקשנית לא תמיד מבטאת חוצפה. לפעמים היא משדרת: “אני חייב לוודא שיש לי מקום, גם כשאני לא מסכים איתך”.


ומה באמת הילדים רוצים (לפעמים מבלי לדעת להסביר)?


אולי תופתעו, אבל מתחת לכל קריאת תיגר – מסתתר צורך בשייכות, השפעה ומשמעות.


הילדים שלנו, גם כשהם רק בני שלוש-ארבע, מחפשים להרגיש שיש להם מקום (ולא רק תפקיד של “להקשיב להוראות”).

מאבק הופך עבורם לכלי, גם אם הוא לא נחמד, לקבל יחס. להרגיש חזקים לרגע, או להרוויח סקרנות של מבוגרים (“מה יקרה אם עכשיו אגיד לא?”).


הלופ הסמוי: כשאנחנו עסוקים מדי “בלנהל” – אנחנו מפספסים את הסיבה.


כמה פעמים אנחנו מגיבים ל-”לא”, “לא בא לי”, “רק עוד פרק אחד” בהסברים ארוכים, אכזבה, אפילו כעס?

כל תגובה כזו מרימה דגל אדום: “יש כאן מאבק”. וגם הילד קולט את זה.


וכך אנחנו נשאבים לעומק: אנחנו רוצים לייצר שיתוף פעולה, אבל מגיבים אל כל סירוב ביותר דיבורים, עוד נימוקים, עוד אנרגיה.


התוצאה: הילד מקבל המון תשומת לב – אך לא את הצורך האמיתי שלו – להיות חלק, להשפיע, להרגיש משמעותי.


“העסקה” שאינה נגמרת: מתישים אותם ואותנו.


שמתם לב איך לפעמים אנחנו כל היום עסוקים ב”לשעשע”, להסביר, להציע ולפייס?

נראה שאם רק נצלח לשכנע אותם, הם ירצו לשתף פעולה.


אבל כשעושים זאת שוב ושוב, הילדים לומדים שהקשב והיחס מגיעים מתוך קושי או דרמה, ולא מתוך שגרה וקרבה פשוטה.


לשבור את המעגל – לא דרך צעקה או כניעה, אלא במשהו אחר לגמרי


אז מה עושים?


הדבר האחרון שאני מאמין בו הוא פתרון קסם או “טריק גאוני”. זה לא עוד רשימת כלים לשליטה. להפך, ההבנה היא שהדרך לפרוץ את הלופ היא דרך שינוי הגישה.


הגיע הזמן לאמץ גישה ששואלת:


איך אני עובר מלהחזיק בכל הכוח – לשחרר קצת שליטה וליצור אמון?


קודם כל לצאת מהמאבק. לא לשתף בו פעולה.



שלושה צעדים שיוצרים שינוי אמיתי:


1. לעבור מהסבר להקשבה

במקום לפתוח בנאום מסביר ו”להעתיק” אוטומטית תגובות, נסו לשאול: “איך אתה מרגיש עכשיו?”

שאלו שאלות פתוחות, אפשרו לילד להביע מה עובר עליו. נסו לשאול במילים שיבין ולתת לו אופציות של רגשות. למשל האם אתה כועס? עצוב? מאוכזב? ולתת לו לגיטימציה לרגשות.


ברגע שמתחילים להקשיב – משהו בדינמיקה משתנה מתחרות – לקשר.


2. לקצר ולברור את המילים

לא כל דבר דורש משא ומתן אינסופי. לפעמים, מסר קצר (“הגיע זמן לישון. אפשר לבחור בין סיפור קצר לארוך”) יאפשר לילד תחושת השפעה, ושליטה במצב.


3. לתת מקום יומיומי להשפעה ולשייכות

חישבו – האם הילד קיבל היום תפקיד קטן, אפילו לבחור מה לארוחת ערב, לארגן מדף, להוביל משהו? מקומות שבהם הוא מרגיש שיש לו חשיבות והוא נחוץ ומועיל למשפחה


המעבר הזה יוצר חוויה הפוכה: במקום להרגיש שצריך להילחם לקבל תשומת לב – הילד חווה את היכולת שלו לבחור, ומראה לו שרואים אותו ושהוא חשוב ובעל ערך.


זה בסיס לשיתוף פעולה אמיתי – שאינו בנוי רק על “עוד מילה אחת ותראו מה קורה”, ולא על חשבון הסמכות.


צעדים ליישום מיידי להפחתת מאבקי כח בבית


שימו לב ל”הדלקת הכפתור” – ברגע שמתחיל הוויכוח, נסו לזהות מה הופעל אצלכם (הצורך בצדק? פחד שמאבדים שליטה?)

צפוּ מהצד – דמיינו שאתם מצלמים את הסיטואציה “ממעוף הציפור”. מה כל צד באמת מבקש?

החליפו תגובה אוטומטית רגשית ושאלו את עצמכם:

“מה הכי מפריע לו עכשיו?”

“איך הייתי רוצה בתור ילד שיתנהגו איתי במצב כזה?”


הזכירו לעצמכם – שליטה אמיתית באה מוויתור על הצורך לנצח


לפעמים, שחרור עמדה ויחס אמפתי יובילו לשיתוף פעולה יותר מהצבת גבול עיקש.


שלבו הומור ודימוי – אם אתם מרגישים “שהבית שדה קרב”, נסו להחליף את המפה יחד – אולי הכלי הכי חזק הוא להכריז על יום “הפסקת אש ארוכה", ולראות מה משתנה…


כל מאבק כח מסתיר מתחתיו צורך שלא ביררנו – אצל הילדים וגם אצלנו.


מה דעתכם לנסות לבחור רגע ביום ולזהות –

איפה הלופ מתחיל? ואיך בצעד קטן תוכלו להעביר את הכוח משדה הקרב אל שדה השייכות?


נסו, כתבו, ספרו אחד לשניה – ואולי תגלו שהניצחון האמיתי דווקא מגיע כשמשחררים.



 
 
bottom of page